Puasa Nazar Atau Ganti ????!!

Assalamualaikum !

          Hai semua ! Lama dah tak jejakkan tangan kat blog . Nampak sangat tak setia langsung kat blog ni kan . Muahahah . Ok . Sekarang dah bulan March . Tak lame lagi nak masuk bulan Rmadhan . Bab-bab masuk bulan Ramadhan ni lah , pompuan dok kalut sangattt . Sebab ?? Puasa ganti la cik abang oi ! Haha . Tengah-tengah nak puasa ganti bole pulak teringat dulu penah niat nazar untuk berpuasa . Kalut kalut kalut !!! Lepas tu pening nak buat yang mana dulu . Puasa nazar ? Puasa ganti ? Lepas tu pakat-pakat dok tanye pak cik google . Usha-usha blog ustaz ustazah . Tapi aku laen . Haha . Aku tak cari semua tu . Bak kata orang , seorang bakal zauji kenalah mempersiapkan dirinya dengan bekalan-bekalan agama agar bakal zaujah tu nanti senang untuk membuat rujukan . Ewah ayat ! Hahhahahah.

          Dijadikan cerita aku yang tengah konpius ni pergi la tanya seseorang yang aku percaya expert tentang ni . Dia bukan seorang imam atau ustaz , dia lelaki biase . Coursemate gua lagi beb ! Nak kenal pm . Hahaha . Aku rase mase dia open whatssapp tu, mesti dia tekejut . Da la aku send pkol 5 pagi . Pastu bertimbun timbun soalan . Haha XD . Nak buat macam mane . Dah aku memang tgh konpius . Dok kalut sane sini . Nak tahu jawapan dia ? Jawapan yang ringkas dan jelas .

"Nazar dengan ganti sama penting. Cume bergantung pada nazar seseorang tu. Kalau seseorang itu niat berpuasa nazar tanpa ade spesifik waktu dan tempat , maka tiada masalah untuk seseorang itu ingin mengerjakan puasa yang mana dahulu. Sama ada puasa nazar dahulu diikuti puasa ganti atau sebaliknya."

          Ringkas kan ? Haha . Punya la banyak soalan aku . Dia jawab macam ni je . Tapi mantoppp ! So, beringat la korang sewaktu bernazar . Berniat nazar mengikut kemampuan . Jangan berniat melebihi kemampuan . Nanti tak tertanggung badan . Nazar ini amat WAJIB untuk dilaksanakan walau apa pon jua keadaan .

         Okie . Sampai sini je entri kali ni . Pape yang terkurang dalam ni korang boleh tambah-tambah dgn bantuan pak cik google dan ustaz serta ustazah . Aku pon manusia yang serba kekurang . Kalau koorang nak share something ngn aku . Bole share kat ruang komen . Aku pon masih belajar lagi . Step by step . K . ByeBye
SyuQie
         

0 comments:

Post a Comment