OH NOOOO!!! BREAKOUT??!!!

 Assalamualaikum semua!! Salam PKP 4.0!!!!

Lama dah tak sentuh blog. Tahu tahu dah PKP 4.0. Last menulis sebelum Covid datang melanda 😂 Astaga ya SyuQie. Pentingkan sangat kerja sampai tak de masa dah nak menulis. Ada hikmah juga ya PKPKPKPKPKP ni. Akhirnya, saya kembali ke dunia penulisan. Ewahh! Penulisan kau. Macam ilmiah sangat je penulisan kali ni. Sementara menunggu Mr Fiance habis ulangkaji untuk exam dia, bole la kita curi-curi masa unutk menulis ni. Hehe. Btw, good luck and all the best ya Mr Fiance! Fighting!

Ok guys. Terpanjang pulak intro kali ni. Kalau tak control ni, entah apa pulak yang aku bebel lagi. Ok enough with intro. kembali kita ke tajuk entri kali ni. OH NOOOO!!! BREAKOUT??!!!

Yes. Breakout guys. Not breakup. Aku dah tak de masa nak layan breakup sendu sendu ni. Sekarang ni kita memilih untuk lebih serius dalam perhubungan. Ah. Acah!! Dah. Cukup. Banyak sangat selingan. Hari ni aku nak berkongsi pengalaman yang amat menyedihkan. Ye. Seperti yang sedang anda fikirkan. Muka aku pernah breakout. Siapa je yang suka bila muka breakout kan? Pengalaman yang penuh dugaan dan memerlukan kesabaran yang tinggi. Dengan orang sekeliling lagi yang memandang seakan mahu meneropong pori-pori di muka ya. Ada juga yang berani berkata "Dulu comel, sekarang tak". Sedih. Menangis. Mental breakdown. Depressed. Semua la. Luckily aku ada my hero masatu bantu dari segi motivasi. Thanks, honey.

Alkisah, kulit aku memang sensitif. Sangat. Aku tahu kulit aku jenis macam mana dan penjagaan yang rapi itu pasti. Memang tiptop la orang kata. Sehingga suatu masa usai aku habis belajar dan start kerja (2019). Masa memula kerja tu ok lagi. Projek pun elok je. Normal. Tiba-tiba.. Aku dapat satu projek yang memerlukan aku berkampung dekat satu site yang menggunakan larutan kimia dalam pemprosesannya. Banyak kali jugak aku kene visit site tu. Ulang-alik adalah hampir sebulan. Sepanjang berada kat sana, mask R95 tu memang sentiasa kene pakai. Dengan panasnya lagi. Ditambah lagi dengan semua larutan kimia dijerang. Wap-wap kimia lagi. Pergh! Rimas. Balik je gatal-gatal satu badan. Demi sesuap nasi kan. Hadap aje la. Malas nak banyak mulut. 

Habis je projek kat sana, balik office semula untuk project closing. Masa ni la aku perati je jerawat satu satu mula tumbuh. Aku watlek je sbb baru satu dua je naik. May be stress kan. Tapi ada jgk terdetik. Ni ke side effect project visit haritu. Mati aku. Dalam hati dapat dah agak. Tapi cuba la pujuk hati. Malas nak fikir byk sbb byk kerja nak disiapkan. Masa ni aku masih remain je skincare routine. Tak de ubah. Dalam masa beberapa minggu lepas tu, aku dah mula perasan dah. Makin membiak ye. Satu muka. dengan gatal-gatal lagi. Tekaan aku tepat. Ni betul side effect. Tapi masih ni aku tak panik lagi. Sebab aku faham kulit aku. Aku susun strategi nak pulihkan balik. Pergi Sephora, Body Shop, Watson, Guardian, Kiehls and etc untuk consult dgn expert. Aku tak beli apa2 lagi. Aku nak survey dulu apa yang terbaik untuk kulit aku. Dan aku sedar masa tu, kalau aku ubah skincare routine pun mesti takes time punya. Benda takkan baik immediately.

Dalam masa aku buat research semua, tanpa aku sedar. Aku jadi panik secara tiba-tiba. Know what?? Sebab orang sekeliling. Semua menegur. Semua nak tanya. Semua acah jadi caring. Bukan sehari. Bukan dua hari. Setiap hari. Aku jadi stress. Depressed. Panik. Rasa semak. Pressure. Semua la. Bila dah kacau hormon emosi ni. Kau bole agak la kan. Lagi bertambah hebat level breakout dia. Dia punya buntu tu, aku tanya sorang kenalan ni apa nak buat and dia recommend satu klinik ni. Desperate punya pasal. Petang lepas habis kerja tu jugak aku gerak terus pergi klinik. Tak dekat ea klinik tu. Lalu satu tol jugak untuk sampai. Aku dah tak nak fikir banyak dah masa ni. Masuk je tros subscribe treatment. Tak fikir savings. Tak fikir apa dah. Dan rawatan dia tak murah ye kawan-kawan. Oh yaa! Aku lupa nak share gamba condition muka.

Sebelum rawatan di klinik (Side effect site visit)

Kalau diikutkan hati, tak nak dah aku tengok gamba-gamba ni. Takut. Fobia. Lepas rawatan kat klinik tu, keadaan pulih sikit tapi fizikal muka jadi teruk. Terkopek kopek effect dari chemical peeling. Doktor ada jugak bagitahu jangan pakai apa kat muka dalam masa rawatan. Tapi apakan daya, bila dah semua bertanya, aku terpaksa guna mask utk tutup. Mungkin sbb tu la susah nak pulih. Ditambah lagi dgn hormon tak stabil disebabkan orang sekeliling lagi. Haih.

Selepas rawatan di klinik

Habis je rawatan tu, aku tak renew pun. Sebab kulit aku bertambah teruk. Dengan terkopek dan rasa panas. Aku berhenti tros. Tak lama lepas tu, Covid datang melanda dan PKP 1.0 (2020) bermula. Ya Rabb. Bersyukurnya aku masa ni sebab tak perlu lagi hadap orang-orang. Tak perlu dah nak tutup-tutup muka dari orang. PKP 1.0 tu ada lah dalam 4 bulan lebih. Ya. Sempat healing weyh muka time tu walaupun tak 100% healing. Aku tetap bersyukur. No gatal-gatal dah. 

Selepas PKP 1.0 dan WFH (2020)

Aku bersyukur sangat ada jugak perubahan. Habis je PKP 1.0. Kene masuk dah office macam biasa. Time ni aku tenang lagi dan berharap perkara tak berulang. Malangnya, aku dapat project yang berkaitan welding pulak kali ni. Aku mengharapkan ok aje. Tapi tidak. Dengan asap welding, keadaan panas. Ye la. sapa je welding bukak kipas? Berpeluh. Dan time ni Covid pulak. Kene pakai mask. Lepas habis je project. Bom! Breakout yang baru nak pulih tu jadi balik weyh. ya Allah. Dugaan apa ni.

Side effect dari second visit

Masa ni self-confidence aku pupus terus. Tak lama aku merintih. Wujud pulak PKP 2.0 (2020). Masa ni aku dah mula lega. Sebab aku bole fight balik acne aku dalam keadaan tanpa emotional attack. Aku research satu-satu. Aku buat slow and steady. No rush. Akhirnya. Aku jumpa product yang sesuai dgn kulit aku walaupon ada yang kata product ni harsh untuk kulit sbb chemical content yang tinggi. But kisah apa aku. Aku dah research dah. Aku guna that serum for few months jugak (tak ingat dah berapa bulan) sampai la PKP 3.0 (2021) start. Bila nampak perubahan yang acne tu under control. Aku tambah exfoliate untuk membantu scar pulak. Alhamdulillah. Acne tu bersih sepenuhnya cuma scar je yang tinggal.

Current skin condition. No bumpy. Hanya scar

Jujur weyh cakap. Kulit sensitif memang susah nak jaga. Bersyukur la kalau kulit anda tahan lasak. Perjalanan yang menyedihkan dari 2019-2021 pun masih belum berakhir lagi. Untuk hilangkan parut tak semudah yang disangka ya. Ada yang bagitahu, kerja aku sekarang tak sesuai untuk aku. Ya. Aku sedar. Tapi tak semudah tu nak bertukar ke company lain dgn pandemic ni lagi. Tak mudah ya. Aku masih cuba untuk bertahan. Siapa je yang sanggup nak tanggung benda ni? Bukan sebab salah sendiri. Sebab kerja lah aku kene tanggung effect ni dalam kehidupan seharian. Kehidupan seharian ye. Diluar waktu kerja pon aku kene hadap. Emotionally broken. Sumpah! Tak de siapa kesah pon kat emotion aku. Nobody. Semua attack tak fikir nilai kemanusiaan.

Sebelum aku tamatkan entri kali ni, aku tahu pasti ada lagi kat luar sana yang lagi lama tempoh perjuangannya berbanding dgn aku. Bagi aku 3 tahun yang aku lalui tanpa ada yang kesah tu pun dah pahit dah. Pedih. Bagi yang masih dalam perjuangan sama mcm aku ni, harap kita boleh bertabah untuk tempuhi hari-hari yang mendatang. Untuk yang dah menghakhiri perjuangan ni, tahniah buat anda. Sesungguhnya anda seorang yang tabah.

Ok. Sebelum mata pena minitipkan tintanya yang terakhir buat kali ini... Pergh! Lama dah tak guna ayat ni. Nak jugak bagi reminder kat semua untuk sentiasa jaga SOP dan duduk la dirumah jika tiada keperluan untuk keluar. PKP 4.0 dah nak start dah 1 Jun ni. Elok la kita sahut seruan kerajaan secara positif ya. Memang pahit tapi pasti ada sinar dia hujung jalan kelak. Ok. Sampai disini saja entri kali ni. Semoga kita bertemu kembali di lain entri. Daa.... 

SyuQie









0 comments:

Post a Comment